Domnívali jste se, že s koncem vánočních svátků se ukončí také štvanice, která probíhala v obchodních domech? I když si to člověk ze srdce přeje, po překlenutí do nového roku nás do obchodních center vtrhávají povánoční výprodeje. Sice díky nim můžete ušetřit, ale ne vždycky si na to musíte brát půjčku. Některé věci totiž nepotřebujete, navíc ne všechny ceny jsou výhodné, i když se tak na první pohled tváří.
Skutečná úspora, nebo jen marketingový trik?
S příchodem povánočních výprodejů se internetové stránky začínají plnit také varovnými články poukazujícími na to, jak falešné mohou takové akce být. S novoročními akcemi totiž dostávají zelenou také falešné slevy, které člověka dohání k unáhleným koupím, jichž posléze litujeme. A to platí dvojnásob, pokud si na některou kupovanou věc vezmeme půjčku.
Při procházení obchodních uliček a sledování nabízených produktů bychom měli být velmi ostražití a neměli bychom mít nasazené takzvané „růžové brýle”, přes které vždycky vidíme skutečnosti trochu lépe, než jakou v reálu je. I když zákon takzvané klamavé obchodní prakticky zakazuje, stále se s nimi v obchodech setkáváte na denní bázi. A povánoční výprodeje jsou toho důkazem.
Jak odhalit marketingový trik?
Jestli se jedná nebo nejedná o marketingový trik vám pomůže zjistit mobilní telefon, který budete mít neustále v rukách. Díky němu totiž zjistíte, jestli je uvedená cena opravdu po slevě nebo jestli se jedná o celoroční cenu, před kterou je jen napsána vyšší, v minulosti nikdy neuplatňovaná cifra.
Kromě toho apelujeme na to, abyste zachovali střízlivý pohled. Prázdná hesla nebo také reklamní bannery poukazující na vysoké slevy nejsou zárukou toho, že oblečení nebo jiné věci, které se vám líbí, skutečně podléhají slevovému sloganu. V mnoha případech je to spíše podfuk, který zaregistrujeme až při placení u pokladny. A v této chvíli jen hrstka z nás vycouvá a produkt vrátí.
Nadsazené původní ceny nejsou výjimkou
Klamavé reklamní praktiky zákon sice zakazuje, přesto se k nim obchodníci v nemálo případech uchylují. Zmiňované nadsazené původní ceny bohužel nejsou výjimkou, jsou naopak tou nejčastější nekalou praktickou, ke kterým se prodejci přiklání. Je to do jisté míry psychologická hra, která člověka svede ke zvážení finančního produktu nazvaného „půjčka ihned”, díky němuž se koupě realizuje prakticky okamžitě.
Zmiňovaná spolupráce mobilního telefonu však může pomoci předcházet těmto podfukům, protože se dnes na internetu nachází mnoho srovnávačů a tím pádem také odhalovačů reálných, respektive skutečných a stálých cen.
Kdy se vyplatí vzít půjčku?
Neházejme však všechny povánoční výprodeje do jednoho pytle. Řada obchodů skutečně nabízí výrobky za akční ceny, na které si půjčku ihned můžeme vzít. Jsou totiž příležitostí, jak můžeme dlouho vyhlédnutý produkt koupit za cenu, za jakou ho jindy v roce neutržíme.
A právě za tohoto scénáře se nebankovní půjčka vyplatí. Máte-li vyhlédnutou novou sedací soupravu do obýváku, nový televizor nebo nějaký módní kousek od české módní značky, jež se nyní nachází ve velmi výhodné nabídce, v takovém případě bychom nad koupí neměli dlouho uvažovat. Uplatnili jsme zde totiž takzvané třicetidenní pravidlo.
Co je to třicetidenní pravidlo?
V praxi se jedná o příslib k sobě samotnému, že si vyhlédnutou věc nekoupíme impulzivně, ale ponecháme si ji na takzvaném „bucket listu”. Vyčkáme měsíc, a pokud k předmětu budeme stejnou měrou tíhnout i za těchto třicet dní, můžeme si ho koupit. Vyvarujeme se tak impulzivního nakupování, které by nakonec vedlo k brzkému prodeji dané věci nebo k jejímu nevyužívání.
Pozor na impulzivní nákupy
Právě zmiňované impulzivní nákupy na druhou stranu nejsou tím, kvůli čemu bychom si měli půjčku sjednávat. Člověk má sice své potřeby, které potřebuje uspokojovat (a na to ostatně povánoční výprodeje cílí), ve výsledku to zvládneme i bez nich.
Pokud se vám nějaká věc líbí, navíc je zrovna v akci, ovšem nemáte na ni dostatek financí, zvažte uplatnění třicetidenního pravidla.
Falešným cenám zákon dává své sbohem
Spotřebitelé budou jednoznačně potěšení z jedné z nejrozsáhlejších změn v regulaci prodeje za poslední dekádu. Zmiňované falešné ceny a také další marketingové triky, které obchodníci uplatňovali v minulých letech, totiž dostávají od zákona sbohem. Začátkem letošního roku vstoupila v platnost novela spadající do zákona o ochraně spotřebitele a také do občanského zákoníku.
A co nám tato novela vlastně říká, respektive co obchodníkům nakazuje? Především zamezuje častému (a také mnohdy umělému) ohýbání cen, jež je právě zdrojem klamání zákazníků a principem klamavých reklam. Obchodníci kromě ceny před slevou musí uvádět také jeho původní cenu. Mění se tedy takzvaná prezentace slev a za porušení nově stanovených pravidel mohou obchodníci dostat až milionové pokuty.
Kromě toho novela mění odpovědnost za vady (především v případě reklamací) a dále také pravidla pro zveřejňování uživatelských referencí.
Konec matoucím nabídkám
Sice je otázkou, jak či do jaké míry budou obchodníci nově nastolená pravidla dodržovat či respektovat. V každém případě je to ale podstatný krok vedoucí ke konci matoucích nabídek. Právě ty se v obchodních centrech i v internetových obchodech objevují nejen ke konci roku, ale také s příchodem nového roku v hojném množství a velkou měrou se podílí na tom, že lidé mají hlouběji do kapsy.